Latex pakjes en roze pruiken - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Jordy Krasenberg - WaarBenJij.nu Latex pakjes en roze pruiken - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Jordy Krasenberg - WaarBenJij.nu

Latex pakjes en roze pruiken

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jordy

11 Januari 2011 | Servië, Belgrado

In de trein wisten wij voor onszelf een cabine te reserveren. Lekker de ruimte of even te gaan liggen. Niet lang na het vertrek hing er een brandlucht in de trein. Wij keken hier niet gek van op, omdat het wel vaker zo rook. Deze keer bleek er echter iets gaande. Wij deden de nog rijdende treindeur open en zagen dat er een brandje woedde aan de onderkant van de trein. Toen de conducteur dit doorhad werd de trein stilgezet en werd er aan het probleem gewerkt. Alle mensen die in dat gedeelte van de trein zaten moesten nu opschuiven. Dit betekende helaas voor ons dat wij niet meer languit konden liggen. Daarbij waren het ook nog Duitsers die ons vergezelden. Vanzelfsprekend hadden wij weer enige vertraging opgelopen. Aangezien ik al eerder in Belgrado was geweest, voelde het vertrouwd toen wij centraal station Belgrado binnen reden. Ik dacht nog wel te weten waar het hostel was, maar dit bleek iets moeilijker dan gehoopt. Ik moet dan ook bekennen dat ik onderweg wel even aan mezelf begon te twijfelen, maar in vergelijking met de andere zoektochten viel deze zeker mee. De teleurstelling was dan ook groot toen het hostel vol bleek. Dus was het weer verder zoeken. Wij mochten de computers gebruiken, dus online probeerden wij hostels te zoeken. Toen wij een hostel gevonden hadden, ging Zev even kijken waar deze was. Hij kon niks vinden dus belden wij nog eens of dit hostel wel echt bestond. Ons werd verzekerd van wel, dus gingen wij gezamenlijk met onze nieuwe instructies op zoek. Het werd een lange vruchteloze zoektocht. Onze vermoeidheid speelde natuurlijk ook parten, evenals het toenemende verlangen naar een ontbijt. Wij besloten ons op te splitsen en allebei een onderdeel van de wijk uit te kammen. Ik zat gelukkig meteen in het goede gedeelte en vond in twee minuten het hostel. Die overigens mijn naam droeg in het Servisch, Sveti Djordje. Ik ben toen maar meteen terug gegaan naar de ontmoetingsplek en heb even lekker een boterhammetje en wat te drinken besteld. Toen Zev kwam aanlopen en mij zag zitten had hij zijn conclusies al getrokken. Gezellig aten wij samen nog even wat en trokken zo snel mogelijk het hostel in voor ons welverdiende rust. Eenmaal wakker maakten wij onze plannen voor de dag. Ik had de stad al gezien dus mij maakte het niet zoveel uit. Daarom besloten wij naar het fort te gaan. Dit is een vrij groot fort, waardoor wij hier wel even zoet mee zouden zijn. Het was wel fijn weer even in een vertrouwde stad te zijn. Daarbij is Belgrado in het algemeen gewoon een geweldige stad met leuke mensen. Het weer was ook nog is fantastisch. Heerlijk een dagje wandelen in de zon en mensen kijken. Het kerkje in het fort was goed vol en daarnaast was er een trouwerij bezig. De bruidsmeisjes zagen eruit alsof zij net uit een Hollywood film gestapt waren. Een dikke modderlaag make-up, wat siliconen hier en daar en ziepoesnetnie jurkjes. Dit was precies hoe ik het uitgaansleven in Belgrado herinnerde. Blijkbaar gaan zij ook zo naar trouwerijen. Wij waren trouwens wel even toe aan een geestelijke reiniging en Zev haalde even twee flesjes heilig water. Ik voelde mij zowaar een heilige, maar deze flesjes kwamen ook uit de fabriek. Ik kon het mij al helemaal voorstellen. Een fabriek vol met paters die een grote bak water zegenden.
Langzaamaan begaven wij ons richting het centrum van de stad en onderweg kwam ik de bekenden nationalistische kraampjes weer tegen. De Servische vlag vinden in deze stad zou je geen problemen opleveren. Als echte Nederlander pak je natuurlijk een terrasje. De Serviërs zijn hier net zo fanatiek in als bij ons. Volle terrassen met mensen die naar andere mensen kijken. Het verschil zit echter in de prijzen. Voor een luttele prijs krijg je de lekkerste ijskoffie die je maar voor kan stellen. Als einzelganger, zou je ook nog de constante gezelschap kunnen krijgen van de locale straathonden. De mensen zijn hier in vergelijking met andere landen behoorlijk lief voor honden en de twee in onze omgeving waren behoorlijk doorvoed.
Als je in Belgrado bent is stappen een onvermijdelijke gebeurtenis. Wij hadden echter niet echt goede kleding voor het uitgaansleven. Daarom besloten wij even wat kleding te kopen. Nu de avond begon te vallen moesten er nog wat voorbereidingen getroffen worden. Wat gingen wij eigenlijk doen? De meeste mensen in het ondergrondse hostel zouden naar een rockfestival gaan. Relatief goedkoop en zeker het proberen waard, daarbij zaten twee van de Dj’s in ons hostel. De gekochte kleding werd alleen weer overbodig want het zou een ander type feestje worden. Toen ik de Dj’s zag verschijnen in hun latex outfits en roze pruiken was ik even bang naar een of ander SM festijn te gaan. Gelukkig ging de rest van het hostel wel normaal gekleed dus werd mijn angsten enigszins getemperd. Het festival was aan de rivier op een oud industrieterrein. Het begon nu ook behoorlijk hard te regenen en wij probeerden snel binnen te komen om te schuilen onder een afdak. Toen ik om mij heen keek zag ik allerlei vampieren en andere sinistere wezens. Het was dan ook nauwelijks een rockfestival, maar meer een metalfestival. Maar goed dat ik die dag heilig water gedronken had om deze wezens van mij vandaan te houden. Vervolgens stapte ik over op het heilige bier en dat werkte ook redelijk goed. Ik probeerde nog even te kijken bij onze Dj’s die aan de andere kant van de fabriek stonden. Hier was niemand, terwijl de muziek veel beter was. Ik moet wel zeggen dat ook ik niet lang bleef staan, omdat er geen afdak was tegen de eindeloze hoeveelheid water die op mijn hoofd denderde. Naarmate de avond vorderde voelde ik dat ‘de’ slaap mij meester maakte. Ik melde Zev even dat ik de avond niet tot het einde zal meemaken en liep vervolgens door de regen terug. In het hostel was er een politieke discussie gaande tussen twee Duitsers en de Servische hostelmedewerker. Normaal meng ik mij niet in Balkan-discussies, maar ik vond dat de Serviër wat ondersteuning verdiende. Dit werd nog een lang gesprek en ik besloot uiteindelijk toch als eerste naar mijn nest te gaan.
Toen ik wakker werd zag ik Zev KO in zijn bed liggen. Ik voelde mij springlevend en zowaar tot rust gekomen. Daarop besloot ik mij uitgeputte makker even wat ondersteuning te bieden. Na een bezoekje aan de supermarkt, maakte ik een gigantisch broodje ei, met spek en kaas. Zev werd precies op tijd wakker voor dit ontbijt en was aangenaam verrast. Hij had nog een wild avontuur gehad die avond en tijdens het ontbijt konden wij even bijpraten. Nadat Zev zich enigszins hersteld voelde gingen wij nog naar de grote kerk. Volledig bepakt met onze tassen was het nog een pittige wandeling en na wat fotootjes konden wij naar centraal station. Onderweg kwamen wij nog wat kapot gebombardeerde gebouwen tegen. Toen wij het terrein op wilde om foto’s te maken werden wij door een onvriendelijke militair weggestuurd. Desalniettemin blijft het een indrukwekkende aanschouwing. Ik ken zoveel goede mensen in deze stad, waardoor het moeilijk is voor te stellen dat de NAVO het nodig vond deze stad te bombarderen. De bussen reden met enige regelmaat naar onze volgende bestemmingen: Novi Sad. Dit zou ook een kort ritje zijn en dat was wel even prettig.

  • 11 Januari 2011 - 21:09

    Jan Jansen:

    Mooi verhaal weer Jordy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Servië, Belgrado

Back in the USSR

Een geslaagd jaar studeren is weer voorbij en de reiskriebels zijn weer toegeslagen. Mijn goede vriend Zev en moi, hadden het al een tijdje over deze reis gehad en besloten het dit jaar de praktijk te brengen. Twee maanden door de voormalige USSR met als afsluiter Istanbul, Belgrado en Budapest. Transport: by any means possible. We beginnen in Gdansk(Polen), waar we onder andere het grootste kasteel van de wereld kunnen bezoeken en het Heineken open'air festival. Vervolgens proberen wij door het kleine stukje Rusland te trekken om langs een grote zandduin te trekken naar Litouwen. Maar zoals het er nu voorstaat met de visums kan dit nog wel is problematisch worden. Desalniettemin is de volgende locatie Vilnius. Van daaruit vertrekken we naar Riga, waar wij kunnen couchsurfen bij een Letse dame die mij ooit in Amsterdam bezocht heeft. Na dit bezoekje wacht Tallin in Estland, waar leuke strandfeesten zijn en volgens de Lonely Planet een geweldige partyscene. Na Talinn volgt ST. Petersburg in de Rusland. Dit beschouwen wij zeker als één van de hoogtepunten van deze reis. Hoogtepunt twee bevindt zich in hetzelfde land en dat is natuurlijk Moskou. De Kremlin is het boegbeeld van de voormalige USSR en daarmee een 'must' voor deze reis. We verlaten Rusland voor Wit-Rusland, de laatste Europese dictatuur. Hier valt echter niet heel veel te beleven en de visum was behoorlijk overpriced, dus nemen wij alleen een transit visa. Wij hebben dan 48 uur de tijd om het land door te komen. Kort bezoekje aan Minsk hoort daar zeker bij. Na Minsk door het voormalig gebied van Chernobyl naar Kiev, de hoofdstad van Oekraïne. Het schijnt nogal bloedheet te zijn in de zomer, en aangezien we in augustus hier aan zullen komen trekken we na Kiev door naar de stranden van de zwarte zee. We beginnen in Odessa, het Lorett de Mar van Oekraïne. Even lekker bijbruinen en van de stranden genieten. Daarna volgt het armste en waarschijnlijk verdeelste land van Europa: Moldavië. We hebben hier echter niet heel veel te zoeken en kijken meer uit naar de volgende locatie: Roemenië. We beginnen in de hoofdstad Boekarest om het grote paleis van Ceausescu te bekijken. Daarna vertrekken we naar Brasov, het Volendam van Roemenië. Van hieruit willen we hiken door Transylvannië en daar op weerwolfen en vampierenjacht gaan. Als wij de dracula tanden bemachtigd hebben gaan we weer de kust af. Bulgarije is het volgende doelwit. Vanuit de Bulgaarse kust hopen wij een boot te kunnen pakken naar de derde toplocatie: Istanbul! Hier kijk ik vooral naar uit. Na twee jaar mediterraanse geschiedenis te hebben bestudeerd, met in het bijzonder de Ottmanen, ben ik wel erg benieuwd naar deze miljoenenstad. Ondanks dat ik al drie keer de Turkse kust heb aangedaan, heb ik toch weinig meegekregen van het land. Hopelijk dat Istanbul mij wat meer kan vertellen. Vanaf hier moeten we de weg terug in gaan zetten. Eerst gaan we naar Sophia in Bulgarije. Daarna volgt Belgrado, waar we zeker een nachtje gaan stappen. Vorig jaar is deze stad mij zeer goed bevallen en is daarom een tweede bezoekje waard. Hetzelfde geldt voor Budapest. Van hieruti proberen we als de tijd op is een vlucht terug te boeken. Als er tijd over is gaan we gewoon lekker verder. Free as a bird :)

Recente Reisverslagen:

20 Januari 2011

Casa Deresckey

12 Januari 2011

Samba in Servië

11 Januari 2011

Latex pakjes en roze pruiken

06 Januari 2011

'So' fia slecht nog niet

09 November 2010

Ik heb veel vrienden in Istanbul
Jordy

Actief sinds 18 Juni 2006
Verslag gelezen: 636
Totaal aantal bezoekers 133499

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2014 - 14 Februari 2015

Kiele Kiele Koeweit

03 Juli 2010 - 03 September 2010

Back in the USSR

27 Juli 2009 - 28 Augustus 2009

Oost-Europese interrail

28 Maart 2006 - 02 Juli 2006

Mijn eerste reis

02 April 2012 - 30 November -0001

Mi Viaje A Tráves de Las Américas

Landen bezocht: