Welkom in Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jordy Krasenberg - WaarBenJij.nu Welkom in Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jordy Krasenberg - WaarBenJij.nu

Welkom in Rio

Blijf op de hoogte en volg Jordy

15 Mei 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Ik kan met alle eerlijkheid zeggen dat ik toch wel erg had uitgekeken naar het aandoen van deze stad. Ik had al goede verhalen gehoord, maar wat ons hier te wachten stond had ik mij niet kunnen verbeelden. Met de bus vertrokken wij vanuit Sao Paolo wat later dan gehoopt. Dit was wel de laatste busrit die wij zouden hebben op deze reis! Het was gelukkig wel afgelopen met al die lange busreizen na dit ritje. Ik had een grote bak met nootjes bij en at wat bij een station, waar je betaald voor het gewicht van je eten. Dit is iets typisch Braziliaans en werkte wij mij best prima. Het was al donker toen wij in Rio aankwamen en wij kwamen niet via de beste buurt binnen rijden. Een man die aan de snelweg aan het poepen was gaf die impressie. Bij het station werd het niet beter, allemaal onguur en veel politiewagens.

Met wat hulp geraakten wij in de juiste bus en met de hulp van een lieve gezette Braziliaanse vrouw wisten wij uiteindelijk het beruchte Piratas hostel te vinden. Nu hadden wij al gelezen hoe slecht en smerig het was, maar wij wilden het even proberen en het scheelde wel een heleboel geld. Marleen had gereserveerd, maar dat was natuurlijk niet aangekomen. Na lang onderhandelen met het stomdronken hippie personeel was er eindelijk een oplossing. Wij konden op luchtbedden gaan slapen achter de televisiekamer. Daar lag nog een gozer, dus waren wij daar met zijn drieën.

Het hostel was buitengewoon smerig, maar dat wisten wij al. Dus haalden wij wat pilsjes bij de supermarkt en werden daarnaartoe geleid door een Engelsman die aan de manier van praten en doen te zien daar al veel te lang zat. Het viel meteen op dat iedereen aan het bietsen was. Allemaal geldloze zwervers en wij! Wij keken het maar gewoon even aan! Rio was in ieder geval bereikt!

De volgende ochtend lag Marleen zowat op de vloer, want haar luchtbed was lek. Mijn buurman rolde regelmatig richting mijn kant en die moest ik af en toe dan ook een goede trap geven dat hij even weer terug rolde! Het hostel was nog smeriger dan wij ooit hadden kunnen denken. De wc viel bijna uit elkaar evenals de rest van het gebouw. De gang lag vaak onder water wanneer het weer had geregend en dan kon je echt je piratenhoed op zetten en maar gaan roeien.

Daarnaast bleek alles vol bedbugs te zitten en kakkerlakken. De mensen zijn ook niet te vertrouwen. Onze biertjes werden om de haverklap gestolen en Marleen vond haar plakken kaas waar grote happen uit waren genomen. De luie hond die dit gedaan had wilde de moeite nog niet nemen om de plakjes apart op te eten en besloot een hap uit het geheel te nemen!

Desondanks hadden wij het te gekke en slechte idee om nog een week te boeken. Dat was goedkoper! Er viel ook wel wat positiefs te melden aan dit hostel. Wij kregen namelijk wel gratis strandstoelen aan Ipanema en de locatie loog er ook niet om. Wij lachen namelijk tussen Copacabana en Ipanema. Daarom wil de eigenaar het pand ook verkopen! Dat kon wel is flink wat gaan opleveren. Niet het pand, maar wel de grond.

Dus met onze Piratas bandjes genoten wij lekker van het mooie strand en besloten deze dan ook even lekker af te lopen. De billen aan Ipanema waren spectaculair! Wat liggen hier mooie vrouwen. Zo is een strandwandelingetje toch best wel interresant. Lekker mensen kijken en naar de bedrijvigheid in je omgeving. Overal zijn mensen aan het sporten. Hardlopen op het strand, strandvolleybal of voetbal en zelfs met de rollerschaatsen de promenade af. Daarbij liggen er ook veel surfers in de hoge golven van Ipanema.

Tijdens het lopen viel mij op dat een bepaald gedeelte van het strand wel erg vol lag. Dit was het homo en lesbo gedeelte van Ipanema. Eerst werden wij geconfronteerd door honderden gespierde mannen in veel te kleine broekjes en later door getatoeëerde Braziliaanse meiden die erg intiem met elkaar waren. Na onze wandeling liepen wij weer terug naar het hostel en begonnen aan de festiviteiten. Dit eindigde pas de volgende dag voor mij!

Gelukkig had Marleen aan mij gedacht en toen ik het donkere hostel binnenkwam had zij al een Bloody Mary geregeld! De zon scheen volop en aangezien het al middag was besloten wij maar naar het strand te gaan. Daar lagen wij lekker te pakken in onze stoelen en zwom ik lekker in het koele water van de baai. Dit is hoe je Rio toch inbeeld? Ontblootte billen bij de vrouwen, een stralende zon en een strandstoeltje waar je lekker kan kijken met een biertje in je handen. De zonsondergang was geweldig! De zon hier zakt langzaam achter een berg, waardoor er een soort mistig effect ontstaat. Geweldig om naar te kijken!

De puf was bij mij ineens op! Ik had geen zin meer om te stappen en besloot lekker een filmpje te gaan kijken. Marleen was met iemand via couchsurfen op stap gegaan en ook ik moest er aan geloven, want ik werd door een Argentijn en een bietserige Nieuw-Zeelander mee op pad genomen en belande in dezelfde bar als de dag ervoor. De Kiwi maakte nog bijna de fout om met twee ladyboys ervandoor te gaan. Ik moet zeggen, ze zagen er goed uit, maar het was nog steeds erg overduidelijk! Na de redding stuitte ik weer op een bekend gezicht en eindigde met haar, een andere Braziliaan en twee Amerikanen op het strand waar net de zon opging! Ik kan je vertellen, de zonsopgang is net zo mooi als de ondergang!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Actief sinds 18 Juni 2006
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 133289

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2014 - 14 Februari 2015

Kiele Kiele Koeweit

03 Juli 2010 - 03 September 2010

Back in the USSR

27 Juli 2009 - 28 Augustus 2009

Oost-Europese interrail

28 Maart 2006 - 02 Juli 2006

Mijn eerste reis

02 April 2012 - 30 November -0001

Mi Viaje A Tráves de Las Américas

Landen bezocht: